Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-20 14:22

Artikelns ursprungsadress: https://finaldestinationblogmagazine.com/kultur-noje/konstrecensioner/konstrecension-vackert-och-vemodigt-om-gustavsbergs-industrihistoria/

Konstrecensioner

Konstrecension: Vackert och vemodigt om Gustavsbergs industrihistoria

Bild 1 av 2 Rita Floyd tillverkar tusenskönor under öppningshelgen av ”Fabrik” på Gustavsbergs konsthall
Foto: Petter Eklund
Bild 2 av 2

”Fabrik” på Gustavsbergs konsthall är en utställning om bruksortens industriarv. Petter Eklund ser minnen av en förlorad kunskap.

Rita Floyd bygger en tusensköna av benporslin. Flinkt trycker hon ut blad och formar delarna till en blomma. Så kastar hon det lilla mästerverket i en växande bröt av porslinsblomster på golvet. 

Utställningen ”Fabrik” på Gustavsbergs konsthall mediterar över försvunnen hantverksskicklighet och industriellt arv. Performancen med Rita Floyd var en del av konstnären/forskaren Neil Brownswords installation ”Factory”, där hennes blommor under öppningshelgen växte till vita skulpturer. 

Floyd började som 15-åring på fabriken Adderley Floral 1972, där hon arbetade bland 80 kvinnliga blomstermakare. De vita blomsterhögarna visas med gåtfulla gjutformskärnor i gummi som räddats ur en nedlagd keramikfabrik. De viskar vackert och vemodigt om förlorad kunskap. Fabrikens hets är långt borta, inga ackord, inget porslinsdamm eller slammer, stämningen är sakral

I en prylproppad, miljökrisande värld tycks konsthantverket söka sig bort från föremålen, medan arkiv, människor och berättelser vävs in. Inger Andersson har forskat i Gustavsbergs industrihistoria och byggt ett minnesaltare med material, spillror och bilder på människor och händelser. 

Matt Smith har botaniserat i den engelska Spode-fabrikens överblivna gipsformslager och gjutit föremål som stretar mellan sin gamla funktion och avig ny skönhet. Rejmyre Art Lab visar hyttexperimentet ”5.64 sekunders arbete”, en glassträng dragen på hyttgolvet. Det är ett objekt som vill förstå hur vi konstruerar hantverkets historia och vad föremål betyder i våra liv. 

”Fabrik” öppnade under den första upplagan av Stockholm Craft Week, ett spektrum av utställningar, demos och föreläsningar. Samma vecka kom också beskedet att den konkurshotade Porslinsfabriken i Gustavsberg har fått nya ägare. 

Sisyfosgruppen har stora ambitioner. I alla tider har det varit notoriskt svårt att få porslinsfabriker lönsamma, men nu föds det spännande idéer om samarbeten med konstskolor, konsthallen med sin nya chef Evelina Hedin och Gustavsbergs porslinsmuseum, som ska återöppnas i Nationalmuseums regi sommaren 2020. I de gamla fabrikshusen arbetar ett hundratal konstnärer och formgivare. Så designkraft finnes. Det blir en nystart och ett behövligt identitetsbygge i en fin gammal bruksort som snabbfyllts med bostäder och nya invånare.