Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer
Scenrecension

”Crowd” är ett slowmotion-maraton ända till sista basgången

I dansföreställningen ”Crowd” undersöker Gisèle Vienne människans jakt på extas.

Scenrecension

Max Martins musikal ”& Juliet” är verkligen snygg, smart och rolig

Premiären av ”&Juliet” i London visar att tiden är mogen för ”hennes version”, ”herstory”.

Scenrecension

Sårbart hudnära när Peter och Janne gör slut

Publiken sitter som nitad när Regionteater Väst bjuder på kärlek, separation, liv och död.

Scenrecension

”Utrotning” är en inblick i den självupptagna förvirringen

Den tyska pjäsen ”Utrotning”, som spelas på Turteatern, är som ett porträtt av …

Plats på scen för Houellebecq – och alla andra författare

Ytterligare en bok blir teaterföreställning. Den här gången Michel Houellebecqs …

Kulturdebatt

Ulf Friberg: Den ekonomiska pressen får skådespelarkonsten att förtvina

Scenrecension

Scenrecension Tove Janssons ”Granen”: Imponerande detaljrikt skådespel i Mumindräkter

Tove Jansson-novellen ”Granen” har förvandlats till en fnissig missförståndsmusikal där …

Scenrecension

Scenrecension: Hannah Gadsby –briljant komiker som överdoserar på föreläsningar

Australiska queerprofilen Hannah Gadsby är mästerlig både som komiker och observatör, men …

Scenrecension

Dansrecension: Hofesh Shechters ”Grand Finale” blir storslagen undergångsunderhållning

Nästan alla scener i ”Grand Finale” är flödande grupparbeten. Men Hofesh Shechter låter …

Scenrecension

Scenrecension: Carl Stanley är en begåvad komiker utan agenda

DN:s Niklas Wahllöf skrockar men asgarvar aldrig när Carl Stanley gör sin standard-ståupp.

Scenrecension

Scenrecension: Ojämn men visuellt stark ”Hans och Greta”

I ”Hans och Greta” på Malmö Stadsteater är ingen i familjekretsen som tvingar ut syskonen …

Scenrecension

Scenrecension: Realistiskt och drömlikt om prostitution och missbruk

Det är en mörk monolog som Martina Montelius och Lo Kauppi serverar på Brunnsgatan Fyra, …

Scenrecension

Scenrecension: Mästerligt, lysande och lite för barn-tv-crazy

Publiken tjuter som sockeröverdoserade sexåringar på kalas när Klotty, Allram och de …

Rasmus Ölme: Det är inom dansen som den verkliga förnyelsen sker

”Det är ingen slump att cheferna rekryteras från fria teatergrupper”

Suzanne Osten: Så komiskt att det alltså finns ett rätt teatertänkande

Scenrecension

Scenrecension: Danny Saucedo är född entertainer med lika delar kaxighet och innerlighet

Danny Saucedo vänder fullkomligt upp och ned på The Theatre i Gothia Towers med sin nya …

Mats Ek: Ta ner fingret, Stefan Larsson! Scenkonstdebatten har avslöjat oss som rätt skrala tänkare.

Scenrecension

Scenrecension: En ”Madame Bovary” vid kapitalismens slutpunkt

Folkteaterns uppsättning av ”Madame Bovary” försöker tolka texten utifrån en moralisk …

Scenrecension

Scenrecension: Ett veritabelt crescendo av komisk talang

Starten på Anna Petterssons humorkavalkad ”På tunn is” är blek, men snart blåser …

Scenrecension

Scenrecension: En ”Albert Herring” som sällan lämnar spexnivån

Wermland Operas uppsättning av Benjamin Brittens ”Albert Herring” saknar den förankring i …

Scenrecension

Scenrecension: Karismatiskt kraftpaket med utsökt precision

Det synkade samspelet mellan dansarna Ida ”Inxi” Holmlund och Alexandr ”Sashdilla” …

Scenrecension

Scenrecension: Är detta en väldigt dålig föreställning?

Både klasskampen och bifigurerna får spela andrafiolen när Pontus Stenshälls sätter upp …

Scenrecension

Scenrecension: Avväpnande och roligt när Döden kommer på besök

Scenrummet är väl sparsmakat när Unga Dramatens Ada Berger sätter upp ”Lilla Döden hälsar …

Scenrecension

Teaterrecension: En rolig och elegant Godot för finsmakare

Karl Dunérs uppsättning av Becketts 70 år gamla pjäs ”I väntan på Godot” rymmer vår egen …

Mattias Brunn: Vi scenkonstnärer måste börja intressera oss för varandra

Scenrecension

Operarecension: I ”Snedronningen” är det kallt på scenen i mer än ett avseende

Trots sin ambition att följa sagans yttre handlingsförlopp, placerar sig operaversionen …

Teaterrecension: Anna Vnuks ”Moppupproret” är märkligt ofysiskt

Det är mycket snack och lite verkstad i koreografen Anna Vnuks skolpjäs i Skärholmen, …

Scenrecension

Teaterrecension: Mattias Andersson rullar ut fresker över vår samtid

Vissa sekvenser är utdragna, precis som när en tanke prövas finns här toppar och dalar.

Scenrecension

Scenrecension: Ett starkt och våldsamt vittnesmål med absolut närvaro

Germaine Acognys  dans har absolut närvaro. Med kroppens slingrande, stampande och …