Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-18 22:14

Artikelns ursprungsadress: https://finaldestinationblogmagazine.com/kultur-noje/scen/skammens-kapor-och-arans-kransar/

Scen

Skammens kåpor och ärans kransar

Bild 1 av 4 Helena Sandström Cruz och Isabel Cruz Liljegren vill bryta tystnaden kring Margot Hanel och Karin Boye.
Foto: Anette Nantell
Bild 2 av 4 Helena Sandström Cruz
Foto: Anette Nantell
Bild 3 av 4 Isabel Cruz Liljegren
Foto: Anette Nantell
Bild 4 av 4 Karin Boye
Foto: Pressens Bild

Margot Hanel levde och dog i sin livspartner Karin Boyes skugga. Men vem var hon, och hur såg parets osynliggjorda kärlek ut? Isabel Cruz Liljegren och Helena Sandström Cruz söker svaren i ”Nakna som foster och gudar”.

Halvvägs in i grupptelefonsamtalet måste det gifta paret Cruz ta en paus. Helena Sandström Cruz sitter i en bil med sina skådespelare, Isabel Cruz Liljegren är hemma och tar hand om parets gemensamma barn. Som skriker. Den barnvaktsansvariga mormodern dröjer, men dyker till slut upp och byter av.

Vad gäller hbtq-rättigheter har mycket hänt sedan 1932. Det var då som tyskan Margot Hanel träffade den svenska poeten Karin Boye på en lesbisk fest i Berlin samtidigt som Hitlers maktövertagande hängde i luften. Två år efter mötet ingick Hanel ett skenäktenskap för att få komma till Sverige. Här kunde hon leva med sin älskade utan att dödas. Hon riskerade bara fängelsestraff.

När Karin Boye tog livet av sig sju år senare förnekade familjen deras relation. Margot Hanel gjordes osynlig och sökte desperat efter någon som kunde ge henne uppskattning, vem som helst. Det hjälpte inte. 38 dagar efter Boyes död stängde Hanel köksdörren och vred på gasen. Även poetens levnadstecknare har genom åren ofta behandlat Hanel med kyla. Den maktbalansen vill paret Cruz rubba med kärleksdramat ”Nakna som foster och gudar”.

– Ramhandlingen är att Margot sitter i deras gemensamma lägenhet och väntar på att få veta vad som hänt den försvunna Karin, säger Helena Sandström Cruz, som regisserar pjäsen. 

– Medan hon väntar går hon tillbaka i deras liv. Verklighet, dröm och minne vävs samman. Vi använder ganska mycket videoscenografi och musik för att skapa de scenerna. Karins mor kommer också på besök i lägenheten.

Nästan inget material som dokumenterar parets relation har sparats till eftervärlden. Modern Signe Boye hävdade att hon var spiritist och att Karin bett henne bränna alla brev till och från Margot. Så skedde. Förutom berättelser från mer eller mindre fientligt inställda andrahandskällor, som Boyes vän Margit Abenius, finns två korta dikter. Isabel Cruz Liljegren, som skrivit manus, har varit tvungen att fantisera.

– Pjäsens kärna och drivkraft är Margots fråga: Älskade Karin någonsin mig? Varför tog hon då livet av sig och lämnade mig? Den frågan försöker vi besvara ur Margots perspektiv.

Margot har ofta beskrivits som en ”obildad” person som inte förtjänade Karins briljans. Vem är hon i er uppsättning? 

– En ung kvinna med judisk härkomst som lämnar sin familj bakom sig i Nazityskland och kommer till Stockholm. Hon är i en väldigt utsatt position, talar inte språket så bra, har ingen utbildning, kan inte återvända och är väldigt beroende av Karin. Men hon har också en stark kärlek till henne, och en tro på att de kan skapa sitt liv tillsammans, säger Helena Sandström Cruz.

Deras kärlekshistoria, och särskilt slutet, verkar vara ett tydligt exempel på konsekvenserna av dåtidens syn på homosexualitet?

– Det där är intressant att fundera på, om deras livsöden skulle sett annorlunda ut i en annan tid. Hur man formas av samhället man befinner sig i, säger Isabel Cruz Liljegren.

– Men just nu lever vi i en tid när homosexuellas rättigheter är hotade på nytt. Stämningarna som fanns på den tiden kommer tillbaka, vilket många av oss som hör till hbtq-spektrat märker. Våra rättigheter är nyvunna, det är inte otänkbart att det här skulle hända igen.

 

 

”Nakna som foster och gudar”, Folkteatern i Göteborg, premiär 28/9, därefter turné

Turnépremiär, Riksteatern, 11/10, Falkenberg