Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-16 22:32

Artikelns ursprungsadress: https://finaldestinationblogmagazine.com/sport/japansk-krigsflagga-vacker-heta-kanslor-infor-tokyo-os/

Sport

Japansk krigsflagga väcker heta känslor inför Tokyo-OS

Mariko Misu inne i flaggbutiken Tospa i Tokyo berättar att många kommer in för att köpa flaggan Kyokujitsu-ki, soluppgångsflaggan, som blivit föremål för ett infekterat bråk mellan Sydkorea och Japan inför OS nästa sommar. Foto: Alexander Mahmoud

TOKYO. Japan och Sydkorea har hamnat i ett infekterat flaggbråk inför sommarens OS i Tokyo. Sydkorea kräver att Japan förbjuder den flagga som landet använde när det invaderade Koreahalvön. Men Japan vägrar.

Kyokujitsu-ki, eller soluppgångsflaggan – så heter flaggan som hamnat mitt i en het konflikt mellan Japan och Sydkorea inför OS. För Sydkorea representerar den krigsbrott och invasion. En del går så långt som att jämföra med nazisternas hakkors, svastikan.

– Det är en flagga som symboliserar krig. Det passar inte i de olympiska spelen, har den sydkoreanska parlamentarikern An Min-Suk sagt.

Liksom Japans mest använda flagga Hinomaru har flaggan en röd cirkel i mitten som symboliserar solen. Ut ifrån cirkeln går 16 röda strålar. Designmässigt är flaggan populär och den används ofta i reklam.

Men den symboliserar också en mörkare historia. Det var med den Japan invaderade Koreahalvön, som var en japansk koloni 1910-1945. Även andra asiatiska länder, som Kina, Singapore och Myanmar, har lidit av krigshandlingar under fanan som fortfarande används av den japanska flottan. 

För dem står den för invasion, grymhet och krigsbrott. På senare tid har den också blivit en symbol för högerextremistiska krafter i Japan.

Sydkorea har vädjat till både den olympiska kommittén och Japans regering om ett förbud mot flaggan under OS. 

Men hittills utan framgång. Flaggan har ingen politisk innebörd, hävdar organisatörerna för OS.

Mariko Misu inne i flaggbutiken Tospa i Tokyo berättar att många kommer in för att köpa flaggan, även utlänningar som tycker att den är fin. 

– Den har blivit svårare att få tag på och vi tillverkar den själva eftersom vi har militären som kund.

Inne i butiken finns redan souvenirer med OS i Tokyo 2020, men de får vi inte fota. En bild av Japans premiärminister Shinzo Abe som besöker butiken är uppklistrad. För Mariko Misu har inte flaggan någon negativ innebörd. 

– Samtidigt kan jag tycka att det är löjligt att använda den i stället för vår vanliga om folk blir upprörda. Jag tycker flaggan framför allt är lämplig vid minneshögtider som hyllar dem som dog i kriget. 

Att frågan är känslig är uppenbart när DN:s team besöker stadsdelen Higashi-Ueno i Tokyo. Här säljer affärerna koreanska specialiteter som kimchi och koreanska restauranger står på rad. 

Det bor runt 700.000 människor av koreanskt ursprung i Japan. De har länge tampats med att bli accepterade i samhället. Mobbning av koreaner i skolan är vanligt, liksom diskriminering. Många byter till japanskklingande namn i vuxen ålder för att ha en chans på arbetsmarknaden. De koreaner vi försöker fråga om flaggbråket vill inte uttala sig. 

– Om det vi berättar hamnar i tidningen, vill vi inte tala, säger en äldre kvinna inne på en koreansk restaurang.

Många i Japan med koreanskt ursprung har erfarenhet av att bli dåligt behandlade och håller för det mesta en låg profil, berättar vår tolk.

Yumiko Ido som passerar förbi förstår inte varför flaggan tillåts användas.

– Den borde förbjudas. Vi bjuder in folk från hela världen. Varför ska vi då använda en flagga som en del anser är en förolämpning. Flaggan står för invasion och dominans. Japan har ännu inte rett ut sitt ansvar för vissa saker under andra världskriget. När vi har gjort det kanske flaggan kan användas. 

Flaggbråket har uppstått i ett läge där den redan infekterade relationen mellan Sydkorea och Japan blivit ännu frostigare. Förra året fick Sydkorea nej på sin begäran om kompensation till koreaner som tvingades arbeta i japanska gruvor och fabriker när den koreanska halvön var en japansk koloni. Japan hävdar att ett fredsfördrag 1965 mellan de två länderna redan har avhandlat den frågan. 

Sedan länge finns också en dispyt om hur de koreanska kvinnor som tvingades utföra sexuella tjänster åt japanska soldater under andra världskriget ska kompenseras. 

Den ansträngda relationen har dämpat handeln och utbytet mellan länderna. 

Försäljningen av japanskt öl i Sydkorea har exempelvis sjunkit med 97 procent, medan konstutställningar med koreanskt tema har ställts in i Japan. 

 

DN frågar: Vilken innebörd har soluppgångsflaggan, Kyokujitsu-ki, för dig?

Masanari Kitagawa och Kota Fujioka. Foto: Alexander Mahmoud

– Under kriget använde vi flaggan, men vi blev ju besegrade. Jag känner mig ledsen att vi förlorade kriget, men hur som, flaggan är fortfarande en symbol för den eran och vi bör inte använda den under OS alls – det ska vara en fest för fred, säger Masanari Kitagawa.

– Jag har aldrig tänkt på den flaggans historia, eller att den bör eller inte bör användas. Men om det finns en grupp människor som blir kränkta så måste vi vara försiktiga, säger Kota Fujioka.

Megumi Oyanagi och Mayuka Oku. Foto: Alexander Mahmoud

– Jag personligen bryr mig inte så mycket om den flaggan, men jag har lärt mig med tiden att den sårar andra människor. Vi behöver inte förbjuda den, men vi behöver inte använda den, säger Megumi Oyanagi.

– Jag är mer chockad över att de inte bara förbjuder den under OS. Den är ju en symbol för krig, säger Mayuka Oku.

Hidenori Ometsu. Foto: Alexander Mahmoud

– Det är en flagga från kriget som inte har någon speciell mening för mig personligen. En del har klistermärken med flaggan på sina motorcyklar, men personligen skulle jag inte använda den frivilligt. Jag gillar den vanliga flaggan, säger Hidenori Ometsu